Temporal Coherence

Temporal Coherence
12 juni 2017 Mark van Braam
Mark van Braam
In Geen categorie

Waarde lezers,

Met enige regelmaat wordt me gevraagd of ik een component in mijn tweede luisterruimte aan de tand wil voelen. Ten grondslag aan die vraag liggen een paar redenen; ten eerste is het zo dat mijn luisterruimte van een bovengemiddelde orde is; extreem stevig door de 120 jaar oude steens muren en 30 cm dikke cementvloer. Verder is er naast het ‘A-B-C’, niet veel gedaan om de ruimte te optimaliseren; dus geen wonderkussens in de hoeken of een plafond bekleed met allerlei slimmigheden; mijn motto is ‘what you see is what you get’.
Bovendien ‘klinkt’ de ruimte als het gros van de woonkamers- en luisterkamers die ik de afgelopen jaren bezocht heb, wanneer ik een component of componenten bij de mensen thuis kwam installeren. Een beetje ‘hard’ wat materiaal gebruik betreft; klein kort ‘galmpje’ en de inhoud (7 x 5m) oftewel zo’n 100m3 is ook iets wat ik regelmatig tegenkom.

De tweede reden dat fabrikanten of importeurs graag hier de boel laten beoordelen, is dat ik erg goed kan verwoorden; wat er ‘gebeurt’, wat het ‘doet’, in welke combinaties het waarschijnlijk goed gaat combineren voor een perfect ‘audio-evenwicht’. Hier heb ik ook geen urenlange luistersessies voor nodig; wanneer je inmiddels al jarenlang, dag in en dag uit, met de vele componenten hebt ‘gestoeid’, ontstaat vanzelf een brok luisterervaring. En dit alles ‘krijgt’ de fabrikant/importeur zonder omhaal van woorden, voor z’n kiezen. Ik vertel het zowel niet mooier- als lelijker; zo nuchter als ‘den tukker’ die ik van origine ben. Vanwege de nuchterheid begrijpt u dat ik veel audities van apparatuur, in de ochtend verricht; maar dat terzijde

En de derde reden  spreekt voor zich; men hoopt dat dat component deel uit gaat maken van de huiscollectie van AUDIO21; niks mis mee.

Bij het aanbod wat me gedaan werd om de versterkers van Temporal Coherence versterkers te beluisteren, stond ik niet direct te springen. Een uiterlijk waarvan ik in het geheel niet geprikkeld wordt; een merk wat nou niet bepaald tot de meest bekende in deze wereld behoort en ik zag geen buizen; zowel niet in de voorversterker- als de eindversterker. Pardon; de voorversterker dien ik ‘stuurversterker’ te noemen; aldus de fabrikant. Maar goed; ik had enkele jaren geleden een set op een show horen spelen; laat die nou wel zijn blijven ‘hangen’!

Dus “ok, laat maar komen”, waren mijn woorden op de vraag van de eigenaar voor een auditie. De grijze kastjes; waarvan met name de eindversterker zwaarder is dan dat je zou verwachten, werden vanwege de weinige ruimte op m’n ‘audio rack’ voor een eerste indruk op elkaar gezet; uiteraard wel zoals ik met alle apparatuur doe, ontkoppeld met de Nordost ‘sort kone’; drie stuks brons/ceramiek. Ook de interlink nam ik fatsoenlijk; de Nordost ‘Heimdall’. De speakers die er ten tijde stonden, waren de Diapason ‘Dynamis’ en gezien de totaalprijs van de set versterkers € 6.950,— een beetje ‘uit verhouding’. Maar ja; de Dynamissen laten alles horen wat er gebeurt en zijn spat neutraal en als de apparatuur indrukwekkend is, dan krijg je dat ‘ervoor’ van de Italianen. Draaitafel ‘Daisy’, Nottingham Analogue ‘Ace Space’ toonarm, de Gold Note ‘Donatello gold’ als aftaster, de Ortofon ST80SE step up, phonoversterker Cyrus en dan hebben we het setje wel zo’n beetje beschreven.

Veel mensen die me kennen of m’n blog af en toe lezen, menen dat mijn persoonlijke voorkeur voor versterkers bij het ‘buizen-type’ zijn en daar hebben ze warempel nog gelijk in ook. Een buis ‘doet’ iets wat geen enkele transistor doet of kan. En hetgeen wat een transistor (soms) kan, zijn voor mij niet de meest zwaarwegende punten; een (ultra) strak laag en een (soms) betere ruimtelijke ‘pin-point’. En tja; die ‘kunstjes’ zijn voor mij altijd ‘kortstondig aardig’, maar de verveling sluipt als snel toe. En dan ga ik buiten schoffelen. Ook hoor ik bij zeer veel solid state in mindere- of meerdere mate een soort ‘korreligheid’ in het geluid die ik als minder prettig ervaar. Ook de snelheid en ritme en timing van de muziek vind ik bij de betere buizen versterker ontwerpen toch beter. Maar.. kijk eens langs de knoppen ‘versterkers’ op m’n site en u ontwaard ‘Audio Analogue’, Sugden, Pathos en GamuT. Er staan 7 merken; waarvan 3 buizen; 3 solid state en 1 hybride. Dat is niet voor niets, dus dingen lijken soms anders dan dat ze zijn. En voor elk merk heb ik een reden waarom ik ze omarm. Maar alsnog is het zo dat ik niet zo snel enthousiast word; maar soms dus wel…

Terug naar de set van Temporal Coherence en u mag best weten; ik begon enigszins sceptisch aan m’n geplande luistersessie, maar dat verdween al snel. Wat opviel is dat onmiddellijk na het aansluiten, de versterkers ‘op klank’ klonken. Tijdens de daarop volgende uren, veranderde er helemaal niets! Dat heb ik bij een solid state nog nooit meegemaakt. Een voordeel van de meeste buizenversterkers (mits ze goed ingespeeld zijn!) is dat ze al vrij snel; laten we zeggen een kwartier na aanzetten; al vrijwel ‘ready for take off’ zijn. Ook de solid state in de collectie van Audio21 hebben een tijdje nodig, voordat ze gaan klinken op het niveau wat ze kunnen; dat varieert van en half uur tot enkele uren. Zo dus niet met de combi van Temporal Coherence. Wat ik bemerkte is een snelheid van heb-ik-jou daar; snelheid is iets wat; indien aanwezig in een audio set’ onze hersens als zowel energetisch- als ontspannen ervaren; erg belangrijk dus! Het geluid is heel schoon en transparant met een voortreffelijke ruimtelijke afbeelding. Maar niet op de soms ‘koude’ of ‘analytische’ manier van een groepje huidige versterkers, die alleen maar ‘hun kunstje’ doen, maar uiteindelijk zo saai zijn als het sexleven van een non. Nee, de set van Temporal Coherence tovert van A tot Z een glimlach op m’n gezicht. Geen enkele korreligheid; super neutraal en het trekt me bij de muziek, die ik meestal dus niet ervaar bij een solid state ontwerp. Er klopt gewoon iets heel erg aan deze set! Daarmee zeggend; ik heb best heel veel gehoord, de afgelopen jaren, maar het gebeurt niet vaak, wat me bij deze set overkomt.
Of het daarmee uw kopje thee is? Indien u geen ‘gedoe’ wenst; een versterker wenst die niet warm wordt; een no-nonsense uiterlijk en het gevoel wilt hebben dat er helemaal geen elektronica aan de weergave ten grondslag ligt, dan is dit wellicht iets voor u.

Wanneer ik na de luistersessie ‘terug schakel’ naar de A100 van Synthesis (€ 6.490,—) en weer daarna naar de DA50S van Jadis (€ 7.950,—), ja, dan weet ik het direct weer waarom ik persoonlijk voor een erg goede buizen versterker kies. Maar wel sterke twijfels heb na de TC set! Mag ik dat hier zo zeggen? We rijden toch ook niet allemaal in dezelfde automobiel of rijwiel en doet het er eigenlijk toe wat ondergetekende vindt? Het gaat er toch alleen maar om dat ik u probeer te vertellen waarom ik de set van Temporal Coherence zo goed vind en waar de verschillen liggen. Er zijn wat mij betreft evenveel redenen te bedenken waarom het Temporal Coherence voor u is, of waarom u kiest voor bijvoorbeeld een van bovenstaande buizen ‘bakken’.

Natuurlijk heb ik ook weer wat te zeiken; ik zie bij de eindversterker knop een blauw licht en bij de stuurversterker een groen. En een plastic afstandsbediening. En een uiterlijk wat ik ‘basic’ noem, maar een ander juist ‘strak’ of ‘modern’. En tja, gezien de kwaliteit in weergave schatte ik deze combi (€ 6.950,—) een stuk duurder in; maar dat laatste is eigenlijk een groot compliment!

Hoe dan ook; de Temporal Coherence set is werkelijk iets bijzonders en voortaan te zien en te beluisteren bij AUDIO21! Hoe zeggen ze dat ook alweer… ‘u komt toch ook’?