Phonoversterker RCM SensoR2

Phonoversterker RCM SensoR2
15 december 2017 Mark van Braam
Mark van Braam
In Geen categorie

Het meest saaie apparaat in ons assortiment wat uiterlijk betreft, is de phonoversterker van RCM. En tot zover mijn gezeik 🙂 excuus hiervoor. Een bedrijf welke slechts enkele producten in het pakket heeft en dit gaat over twee phonoversterkers; de Sensor2 en de Theriaa. Over het hoe-en-waarom van een phonoversterker heb ik onlangs het één en ander geschreven (KLIKKLIKKLIK).

De Sensor2 is de opvolger van de Sensor1. Een evolutie van iets wat al zo goed was. Ontwikkeld voor het maximale resultaat, waarbij niets aan het toeval is overgelaten. Maar aan uiterlijke vormgeving is bepaald niets uitgegeven, echter is de kwaliteit van de kast bovengemiddeld stevig en zwaar, evenals de separate voeding. De chassisdelen zijn geconstrueerd om zo trillingsvrij als mogelijk te zijn en zijn bovendien gedemagnetiseerd.

RCM concludeert dat een erg hoge uitgangsspanning van 2 Volt een positieve invloed heeft op het geluid. Dat betekent praktisch gezien dat er een enorme versterkingsfactor dient te zijn. Er is hun alles aan gelegen om de dynamiek te maximaliseren en de ruisvloer juist zo laag mogelijk te houden. Volledig gereed om elk element op deze aardbol te kunnen aansturen en naast de cinch uitgangen, ook een gebalanceerde XLR uitgang. Dat laatste heeft soms het voordeel dat storingen beter onderdrukt worden. De RIAA correctie is passief en alle componenten zijn geselecteerd voor een optimaal resultaat. Zoals bij elk audio component is de voeding zeer belangrijk en al helemaal wanneer we het over een phonoversterker hebben. De symmetrisch opgebouwde voeding is ontworpen voor minimale signaalvervormingen. Praktisch is het niet altijd, zo’n gekoppelde losse voedingskast, maar we gaan hier voor het optimale.

Ten opzichte van de al erg goede ‘1’ versie, gaat de ‘2’ een flinke stap verder in dynamiek; een lagere ruisvloer en een veel grotere soundstage in breedte en diepte. Gezien de muzikale kwaliteit ben ik rotsvast van mening dat we het over een relatief koopje hebben.

“Ok Mark , maar wat ‘doet’ dat nou dan”?, vraagt u zich vast af…

De eerste twee dagen vanuit nieuw-uit-de-doos laten voor een geoefende luisteraar wel een basiskwaliteit horen, welke al hoger is dan alles onder de € 2.000,—. Maar na een dag of vijf blijkt er een bloem tevoorschijn te komen welke zich aan het ontvouwen is. Hoewel de Sensor2 niet ‘dun’ klinkt, hoor je wel dat elke vorm van ‘versmering’ van het geluid, achterwege blijft. Wat me opvalt is dat het ‘van links naar rechts’ en van ‘laag tot hoog’ zeer homogeen en coherent klinkt; geen opvallend scherp hoog of bombastisch opgeklopt laag of een ontbrekend midden. Nee, in alle rust met bijbehorende autoriteit en zelverzekerd vertelt de Sensor2 u over de muziek die op de elpee staat. Niets meer en niets minder. Op dit moment heb ik een elpee op staan (een echte: AUDIO21 elpeetip) van Arvo Pärt: ‘The Sound of Arvo Pärt’. Juist bij dit soort rustige dromerige muziek blijkt dat de Sensor2 in staat is om u op het puntje van de stoel te laten zitten. Zo knap hoe het ‘lelijkste jongetje van de klas’ de veelheid aan fijndynamiek tevoorschijn weet te toveren.

De klank is nagenoeg neutraal, maar absoluut zonder dat het ‘koud’ of afstandelijk is. Opvallend is dat er een behoorlijke mate van wat ik noem ‘4e dimensie’ wordt weergegeven; daarmee bedoel ik de mate van akoestiek van de opnameruimte. En dat betrekt u weer extra bij de muziek. Het voelt allemaal makkelijk maar spannend; vanzelfsprekend maar met een berg energie.

Een rechttoe-rechtaan nuchter product, maar tjonge, goed zég!