Kuzma Stabi S 12 inch: rigide met een flow

Kuzma Stabi S 12 inch: rigide met een flow
7 september 2018 Mark van Braam
Mark van Braam
In Geen categorie

Vandaag stond de ‘uitpak’ van de zojuist gearriveerde draaitafel en toonarm van Kuzma op de planning. De Kuzma Stabi S 12 inch en Kuzma Stogi S 12 inch. Zoals altijd keurig ingepakt en met een zeer uitgebreide engelstalige manual. De Stogi S is sinds jaar en dag een gerespecteerde speler in de high-end audiowereld en behoeft denk ik niet veel uitleg meer.

De ’T’ die in de doos ligt, lijkt in eerste instantie licht, doet in tweede instantie zelfs wat ‘ielig’ aan. Maar wanneer je deze optilt om te ontdoen van de plastic beschermhoes, valt direct op dat je met dit eerste aangezicht echt op het verkeerde been bent gezet. Het is waarlijk een toonbeeld van precisie makelij. En verrekte zwaar dus! En opbouwen is een waarlijk plezier.

Aangezien ik nog wel eens een platenspeler heb te demonstreren en de modellen soms plaats moeten maken voor een ander, heb ik gekozen voor het Kuzma platvorm, net geen 2 centimeter dik. Ten eerste; het staat mooi en ten tweede laat de speler zich dan makkelijker oppakken. Of het klankmatig iets doet; kan ik u nu nog niet zeggen. De motor zit bevestigd in ook weer zo’n zware behuizing en heeft een stevig aanvoelende aan/uit knop. Het plateau komt op een kleiner sub-plateau te liggen en wordt aangedreven door een snaar.

Dan de Stogi S 12 inch toonarm. Aanvankelijk heb ik altijd de neiging om de bijgeleverde siliconen vloeistoffen bij toonarmen niet te willen gebruiken. Bij de Stogi S twijfelde ik echter geen moment, om het juist wél te gaan toepassen. Op het moment dat de arm op de armbasis geplaatst wordt, merk je dat de eenpunts gelagerde toonarm redelijk onrustig staat te wiebelen. Veel te veel naar mijn zin en na de juiste hoeveelheid siliconen in het reservoir gedaan te hebben, is de wiebel geheel verdwenen. Natuurlijk merk je wel dat we te doen hebben met een eenpunts gelagerde toonarm, maar dan resoluut standvastig.

De laatste maanden heb ik een aantal malen de grotere toonarm-broer, de 4Point van Kuzma mogen monteren en hoewel de 4Point groter, duurder en complexer is, vraagt de kleinere Stogi S meer tijd van me om hem perfect gemonteerd en afgesteld te krijgen. Dat maakt op zich natuurlijk niet uit, maar het Stogi S 12 inch kunstwerkje is bepaald geen ‘plug and play’.

Gekozen heb ik om het Dynavector element te monteren: de DV20X2H en aangesloten op de prachtige phonoversterker van Gold Note, de PH10. Dat is natuurlijk niet ‘zomaar’ gekozen, daar heb ik m’n redenen voor.

De luidsprekers van Trenner & Friedl model Pharoah voorzien me van de eerste trillingen en de versterker komt uit het huis van MastersounD . De muziek is van Anouar Brahem met zijn elpee ‘Blue Maqams’ en ik omschreef deze elpee al eens, klik hier klik hier.

De reden dat ik geopteerd heb voor een 12 inch toonarm op deze Stabi S is dat ik wel van rigide hou, maar ook van een flow. Deze combinatie van de Stabi S 12 inch en Stogi S 12 inch geeft me dat. Bovendien durf ik bij Kuzma zeer zeker te kiezen voor langeren toonarmen dan 9 inch. Maar zoals altijd; elk voordeel heeft een nadeel; behalve bij 12inch Kuzma toonarmen 🙂
De klank is minder donker dan de Nottingham Analogue Spacedeck die nagenoeg in dezelfde prijsklasse opereert, maar de Gold Note Pianosa
 speelt weer lichter van kleur met iets meer lichtvoetigheid. Deze Kuzma combi met het Dynavector element speelt rigide, stevig en legt geen nadruk in laag, midden of hoog. Zeer homogeen dus en dat bevalt me uitermate. Opvallend is de energie die in de muziek zit en bij veel platenspelers verloren gaat. Bij deze kleinere Kuzma is het opvallend hoezeer de energie aanwezig is en dus ook de grote illusie van aanwezigheid van de muzikanten. Natuurlijk gaan onder andere dit soort aspecten in de grotere Kuzma’s, Pluto’s of bijvoorbeeld een Avid Sequel verder, maar toch. De klank is vol en zelfverzekerd en zonder de Kuzma puck lever je hier weer iets op in. Dit is werkelijk zeer, zeer goed en een sieraad in uw hifi set, dit samenspel van horloge-precisie en muziek.

Copyright © 2018 AUDIO21, Wapenveld
Niets uit deze bovenstaande informatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, website of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van AUDIO21.