Jadis DA50Signature of Synthesis A100Titan

Jadis DA50Signature of Synthesis A100Titan
31 juli 2017 Mark van Braam
Mark van Braam
In Geen categorie

Waarde lezer, met regelmaat worden me vragen gesteld omtrent de verschillen tussen bepaalde producten. Onlangs opnieuw over twee versterkers die al lange tijd mijn hart hebben gestolen; hoe verschillend ze ook zijn. Ik heb het dan over de Jadis DA50S en Synthesis A100Titan.

Als aftrap eerst maar eens het cijfervergelijk tussen deze twee totaal verschillende versterkers uit Frankrijk en Italië.

Jadis DA50Signature
Afmetingen: 48 x 34 x 23 cm (b x d x h)
Gewicht: 31 kilo
Vermogen: 30 Watt klasse A
Eindbuizen: 4 stuks KT120
Bijzonderheden: balansknop
Prijs: € 7.900,– (inclusief KT120 en afstandsbediening)

Synthesis A100Titan
Afmetingen: 41 x 48 x 23 cm (b x d x h)
Gewicht: 40 kilo
Vermogen: 100 Watt klasse AB1
Eindbuizen: 8 stuks KT66
Bijzonderheden: ingebouwde DAC
Prijs: € 6.490,– (inclusief afstandsbediening)

Dat is lekker zeg; een uiterlijk wat compleet verschillend is, een opgegeven vermogen wat uit de pas loopt en een prijsverschil wat net te aanzienlijk is om er net even overheen te stappen. Wat moet u ermee? Daar heb ik geen antwoord op en mag u lekker zelf uitvogelen. Maar wanneer het over klank en prestaties gaat, acht ik het als mijn schone taak om te omschrijven wat de overeenkomsten zijn en wanneer de verschillen zich openbaren.

Eerst iets over de gebruikte set; de luidsprekers die ik hiervoor graag gebruik, zijn de Diva’s van het merk Opera. En het had net zo goed de Grand Callas kunnen zijn van hetzelfde merk. Dit doe ik omdat deze speakers zo goed in staat zijn om de eventuele verschillen in ruimtelijkheid, kracht, dynamiek en klank weer te geven. En hoewel de 5.000 andere luidsprekermerken op deesz aardbol aan ons hebben verklaard dat ze allemaal ‘de beste speaker van de wereld maken’… ben ik van mening dat de Opera’s een zeer natuurlijk klankbeeld tentoonspreiden. Maar het belangrijkste vind ik hun eigenschap dat ze zo goed in staat zijn om emoties van de muziek door te geven. Of het nou rauwe AC/DC is; de zachtmoedige melancholie van Jacques Brel, de verlangende verleidingen van Diana Krall of de feestelijke dromerigheid van Eric Vloeimans’ trompet.
Bovendien gaan de Diva’s over de toonbank voor € 7.500 en de Grand Callas voor € 9.500 en dat is gezien de prijsstellingen van de versterkers niet zo gek.

Afwisselend de draaitafel Pluto 12A Black en de cd speler CD Due van Unison Research, interlinks en powercords van Nordost en de luidsprekerkabel die telkens gebruikt werd, is de ‘Ultra Black’ van Tellurium Q.

Om dan maar af te trappen met het grote verschil in de opgegeven vermogens; de Jadis DA50S laat onmiddellijk horen dat het cijfermatige in dit Fransche geval er kennelijk niet toe doet. Nu weet ik dat vele audiofielen er genoegen in scheppen om het vermogen te willen benoemen van hun versterker(s) en dan lijkt het vaak als ‘meer is macho’. En inderdaad hebben sommige luidsprekers een karrevracht aan energie nodig om er nog wat van te kunnen maken. Het moge duidelijk zijn hoe ik over dat soort luidsprekers denk, maar dat terzijde. Beide versterkers maken muziek, alsof het hen geen enkele moeite kost; ook al speelde ik af en toe zeer veel luider dan u ooit zult doen. Omdat het allemaal zo makkelijk gaat, is er de neiging om de volumemeter telkens een zet naar rechts te geven. En natuurlijk gaan de grotere Jadis DA88Signature en de monoblokken verder in allerlei audiofiele parameters. Onlangs tijdens de VinylFuiF stuurden de 30 Watt JA30 de grote Diapason Dynamis aan en dat ging eveneens met een gemak van twee vingers in de neus. En ging daarbij ook weer verder dan de A100Titan en ook verder dan deze DA50S; gelukkig maar; zo’n JPL voorversterker en twee monoblokken tezamen kosten ook het drievoudige.

Maar in dit vergelijk tussen de Synthesis A100Titan en DA50Signature waar het hier over gaat, zie je de laatste echt nooit naar adem happen. En de eerste ook niet. Maar mij af en toe wel; want oh zo mooi.

De A100Titan doet me denken aan een 3.0 liter V6 en de Jadis aan een 2.5 liter V8. Voor de autoliefhebbers onder u zal deze beeldspraak iets zeggen; voor de fietsers onder u of de elektrische rijders, minder of niets. Dus ga ik m’n vlijtige pen toch verder aan het werk zetten om de fietsers onder ons te voorzien van de nodige bewoordingen om de verschillen wat te verduidelijken.

De A100Titan klinkt iets ‘witter’ dan de Jadis. De versterkers van Jadis hebben vanaf de Orchestra, maar vooral vanaf de i35 een bepaald ‘iets’, wat een regelmatige bezoeker onlangs zo fraai verwoordde als ‘klank saturatie’. Daarin heeft Jadis iets eigens, wat zeldzaam is. De Titan is ‘gewoon’ een geweldig prachtige versterker en het eigene ervan zit dan juist weer in het ontbreken van dat eigene. Kunt u me nog volgen? Zo nee, schenk dan een glas rood in, wellicht dat het helpt.

Wanneer ik de cd Oliver’s Cinema van Eric Vloeimans in de lade leg en het nummer ‘Aladdin’ beluister, dan hoor je de verschillen tussen de versterkers erg goed. De bijna dromerige manier waarop Vloeimans speelt, geeft een emotie die vrolijkheid en melancholie met elkaar weet te combineren. Beide versterkers weten dit via de Opera Diva weer te geven. Maar het verschil is dat bij de A100Titan de drie muzikanten meer geprononceerd in een spotlight gezet zijn, terwijl de DA50S één heel groot omarmend licht op de uitvoerenden staat te schijnen. Het is dus niet zo dat één van de versterkers meer details laat horen, maar de manier waarop het gebeurt verschilt. Ik zou er nog aan kunnen toevoegen dat de Jadis een vollere klank laat horen.

Een niet zo audiofiel opgenomen elpee, Highway To Hell van AC/DC heeft een vreselijk lekkere kickdrum die tegelijk geramd wordt met de snaardrum. Ik adviseer dit nummer luid te spelen. Erg luid. Zulks moet je voelen! Bij de Jadis wordt deze met iets meer volle kracht weergegeven en wanneer ik m’n hand laat rusten op de bank waarop ik zit te luisteren, voel ik de drum ook fractioneel meer in m’n hand. De A100Titan heeft de neiging om fractioneel sneller te klinken, maar dat zou ook bedrieglijk kunnen zijn, omdat de omlijning van die drum wat pregnanter is. De scheurgitaar die rechts staat wanneer het nummer begint, is met de A100Titan net wat rauwer; het scheurt net wat meer.

Dan het nummer Wish I Could van Norah Jones van de elpee Not Too Late. Een groots opgenomen stem van een prachtig zingende jongedame. Een tweetal gitaren en een cello die ergens halverwege invalt. De DA50S wil u verleiden en verliefd laten worden op haar; de A100Titan wil u zo exact mogelijk laten horen wat er gebeurt en hoe goed ze is. Norah staat bij de DA50S precies tussen de speakers; bij de A100Titan doet ze een stap naar achteren. En dat laatste is iets wat zich telkens openbaart; de DA50S is iets meer confronterend of zogezegd een up-front weergave en de A100Titan plaatst alles net wat dieper in de ruimte.

Een inmiddels wat oudere cd uit 1994 van The Hilliard Ensemble, waarbij Jan Garbarek afwisselend op z’n saxofoon en tenor saxofoon speelt, heeft een intense ruimtelijkheid. Een ECM opname en van harte aanbevolen als u deze kunt vinden en van oude muziek houdt. Opgenomen in een klooster en de nagalm is dan toch weer anders dan in een kathedraal. Wat me opvalt is dat de intensiteit van de galm bij de A100Titan net wat meer definitie lijkt te geven dan de DA50S. Ook merk ik dat het volume van de scheurend spelende saxofoon zeer intens is en dat maakt dat ik het volume van de A100Titan ook wat wil terugschroeven, terwijl dat bij de DA50S niet zo is.

Conclusie? Ja, ik zou het wel weten. Wanneer ik een super buizenversterker in deze kwaliteit zou zoeken, dan kon ik van beide versterkers erg gelukkig worden. Maar nee, een conclusie is (gelukkig?) niet zomaar te geven. Er zijn teveel factoren die er ook toe doen; speakers, kabels, bron, akoestiek en uw persoonlijke smaak. Voor de een zal de DA50Signature een 10 zijn en de A100Titan een 9. Voor de ander precies andersom. Alsnog hoop ik van harte dat u met bovenstaande bevindingen wat kunt.

De volgende keer ga ik het met u hebben over de GamuT D3i voorversterker en D200i stereo eindversterker naast de Jadis JPL voorversterker en JA30 monoblokken.