Waarde lezer,
Elke keer weer blijheid alhier bij AUDIO21 wanneer er een pallet aan komt met draaitafels van Gold Note uit Italië. Een draaitafelmerk waar ik al lange tijd met bewondering naar kijk en luister. Vanochtend twee stuks zwart en twee stuks wit. En dan heb ik het over de Gold Note Valore 425 Plus.
Direct bij het uitpakken ontwaart zich een ordentelijkheid, die u eerder van een ijverige Duitser zou verwachten dan van een Italiaan. Netjes in vakjes, liggen de benodigde onderdelen van de witte ‘Valore 425 Plus’ klaar, u aankijkend om opgebouwd te worden. Dat opbouwen lukte me daardoor bijna met de ogen dicht.
Even terzijde; een regelmatige bezoeker verklaart hier wel eens dat er ‘slechts’ twee dingen goed zijn, als er ‘made in Italy’ op staat: designmeubelen en vrouwen. Tja; na het aanschouwen van deesz ‘Valore 425 Plus’ zal hij achter z’n wijze oren krabbelen en er een derde Italiaans item aan toevoegen: Draaitafels van Gold Note.
Werkelijk aan alles is de uiterste aandacht geschonken; de manier waarop het dwarsdruk gewichtje bevestigd is; uitstekend en instelbaar. Bijzonder; de toonarm is van een kaliber dat u veel eerder bij loopwerken verwacht bij minimaal twee maal de prijs. Het is een directe afleiding van hun B5.1 arm uit eigen stal.
Bij het inbouwen van het element, viel me op dat de azymuth instelbaar is, middels twee minuscule schroefjes. Meestal zit er slechts 1 schroefje op headshells en dat is vaak iets meer ‘geklungel’ om het goed te krijgen, daar de headshell bij het aandraaien, gaat draaien. Bij twee schroefjes gebeurt dat niet. Ook de mounting op het chassis is van uitstekende kwaliteit en de VTA instellen gaat anders en beter dan bij de meeste armen die ik tegenkom in deze prijsklasse. Bijzonder is de levering van 2 verschillende contragewichten en ook dat het gewicht een verlaagde plek heeft verworven aan de achterkant van de arm.
Note: Het verlaagde contragewicht, maakt dat het zwaartepunt ook lager komt te liggen en dichter bij het hart van de armbuis. Dat genereert de meest stabiele armbeweging. En dus het beste muzikale resultaat. Wel is de kanttekening in algemene zin, dat dit positieve effect in mindere- of meerdere mate afhangt van het gebruikte lager van een toonarm. Wat ik dus bedoel te zeggen, is dat deze wetenschap door een merk als Gold Note vanuit hun duurdere tafels, voortgezet wordt op de beminnelijker geprijsde draaitafels. En dat valt te prijzen.
Het starten en stoppen van het plateau gaat vrij snel en het voelt allemaal erg vastberaden aan. Het valt ook op dat ondanks dat de motor in het chassis is gebouwd, de speler erg stil is.
De bijgeleverde zeer goed afgeschermde phonokabel, is voorzien van uitstekende pluggen en de separate schakelkast geeft u de keuze voor 33/45 toeren. Bijzonder zijn het plateau en lager; deze zijn niet van het obligatoire wiebelige soort. Werkelijk stabiel en bovendien is het gekozen materiaal van het plateau, bepaald niet duf klinkend als een natte krant; zoals u vaak ontwaart in deze prijsklasse. De gebruikte beschermkap is er een uit 1 stuk en is op een uitstekende manier vastgemaakt. Jaja, ik weet het; geen beschermkap is (iets) beter.
En dan komen we bij het volgende; ‘The proof of the pudding, is in the eating’. Ik heb allereerst de tafel voorzien van de Ortofon Quintet Bronze. Een middensegment MC element en deze combineert in praktijk uitstekend met de middengewicht toonarm.
Op het eerste nummer op kant twee van de elpee ‘Mission’ van Cecilia Bartoli, zijn twee zangstemmen opgenomen; op veel loopwerken gaat dit behoorlijk ‘rommelig’ door elkaar staan; zoniet bij de ‘Gold Note Valore 425 Plus’; de stemmen staan geheel zelfverzekerd naast elkaar. De speler klinkt open, snel, vastberaden en aan de heldere kant. Gegeven de klasse, is het wonderlijk hoe diep en ver de instrumenten in het geluidsbeeld staan! Daarbij staan Cecilia en de andere dame een stuk naar voren geplaatst.
Het oplossend vermogen is deels afhankelijk van het loopwerk, deels van de arm en deels van het element. En ondanks dat ik het ingebouwde element nieuw uit het doosje heb gehaald om voorlopig deze tafel mee te gaan sieren, blijkt dat ik direct al niets te klagen heb. He-le-maal niets. De ‘Valore 425 Plus’ heeft er altijd zin in en laat u uw platencollectie opnieuw ontdekken.
Het enige ‘ding’ wat ik kon bedenken, is dat de gebruikte lift van het ‘directe’ soort is. Dus niet een vertraagd zakken, maar u bepaalt met uw vingers die de lift bedienen, hoe snel het element de plaat gaat benaderen. Het is even wennen, maar na drie keer weet u niet beter. Het is net als bij het schakelen in uw auto ten opzichte van een automatische transmissie.
En verder begrijp ik de keuze van de (in hoogte instelbare) voetjes, maar het materiaal is wat hard, waardoor op een gladde ondergrond, de tafel bij hard aanstoten, iets zal verschuiven. Dus ik ga nog even wat ‘klooien’ met een rubbertje of zo; morgen even bij de Bricolage passeren.
Zoals altijd zal bij het aanschaffen van een draaitafel, gekeken moeten worden welke tafel de beste keuze is. U heeft een versterker, luidspreker, kamerakoestiek, dus voorkom een onlogische keuze en laat met u meedenken. Vind ik leuk!
De conclusie die ik moet trekken is dat werkelijk alles van een zeer goede kwaliteit is, gezien de prijs waarvoor u de trotse eigenaar kunt worden van deze platenspeler. De totaalprijs van deze platenspeler, inclusief de Ortofon Quintet Bronze MC bedraagt € 1.930,— en met bijvoorbeeld een Gold Note Vasari Red € 1.500,— Maar natuurlijk zijn er talloze andere elementen mogelijk.