Gold Note DS1000 EVO streamer – dac

Gold Note DS1000 EVO streamer – dac
5 februari 2024 Mark van Braam
In Geen categorie

Waarde lezer, al enige tijd is de DAC – Streamer uit de ‘1000’ klasse van Gold Note in ons midden. De DS1000 EVO. Exact passend in de toplijn, perfect afgewerkt en wat bouw betreft niets op aan te merken: topmachine. Heeft intussen vele weken ingespeeld en is nu de dagelijkse streamer in ons midden.
Gekscherend zeg ik wel eens: “de producten van Gold Note hebben slechts 1 nadeel: ze zijn tè goedkoop”. Mocht u interesse voor informatie hebben, klik dan HIER op, dan komt u op de site van de fabrikant. Vanochtend las ik onderstaande tekst uit de engelstalige website 6moons over de Gold Note streamer. En onderstaand m’n ruwe vertaling naar het Nederlands. 

Netwerkspelers zijn zo populair geworden dat tegenwoordig elke ouderwetse fabrikant er een nodig heeft. Binnen dit nog steeds groeiende segment kiezen fabrikanten voor streamingmodules naar een DAC; of ontwerp een pure netwerkspeler met D/A-conversie zoals Lumin en Linn dat doen. In de meeste gevallen leidt dit tot een focus op het transport- of convertor gedeelte. Als een bestaande DAC wordt gebundeld met een OEM-streamingmodule, zie je vaak beperkte functionaliteit, met name browsermogelijkheden binnen iOS- of Android-apps. Pure netwerkmachines kunnen intussen beperkte digitale ingangen en alledaagse D/A-conversie betekenen. Dit zijn slechts algemene richtlijnen die niet overal van toepassing zijn, maar potentiële kopers er toch aan herinneren om te onderzoeken hoe goed de OEM-module en converter werkelijk zijn. De meeste van dergelijke producten beschikken tegenwoordig over UPnP-mogelijkheden, waarbij elk UPnP-controlepunt de speler en de bijbehorende muziekbibliotheek kan besturen. Verschillende freeware of zeer betaalbare apps bestrijken het hele spectrum van zeer schaarse tot geavanceerde browser-/spelerinterfaces.

Een paar jaar geleden waren er incompatibiliteitsproblemen tussen bepaalde apps en machines; en de meeste waren niet zo goed als de beste die speciaal voor pc of Mac waren ontworpen. De vrij recente release van de BubbleUPnP-server heeft het scala aan mogelijkheden vergroot. Nu is het niet langer een probleem om een ​​netwerkspeler te ontwerpen die zich concentreert op de hardware in plaats van op specifieke softwareontwikkelingsvaardigheden. Nu kun je vertrouwen op apps van derden , in tegenstelling tot een paar jaar geleden toen ik de uitstekende audioprestaties bekeek van machines als Ayon’s S5 of Bel Canto’s Black. Naar mijn mening was Bubble UPnP een gamechanger. Voordat het verscheen, kon het moeilijk zijn om de prijzen te rechtvaardigen van dure netwerkspelers die niet over even capabele apps beschikten. Toch zijn de zaken nog nooit zo eenvoudig en is het UPnP-domein afhankelijk van een paar bijdragers in het open licentiedomein. Bovendien vereist BubbleUPnP, de kern voor OpenHome Media-renderers, ten minste één werkende UPnP-mediaserver, behalve bij gebruik met Chromecast. Dergelijke UPnP-mediaservers zoals Minimserver zijn nog steeds enigszins ingewikkeld om te installeren en de technische ondersteuning is beperkt tot de minimalistische startpagina van de ontwikkelaar en de bijbehorende forums. Bovendien is BubbleUPnP gemaakt door en afhankelijk van één persoon.

 

Een alternatieve optie is om JRiver Media Center op een speciale computer uit te voeren en vervolgens het JRemote-controlepunt voor Android of iOS te gebruiken. Niettemin is het idee om nog een computer toe te voegen aan mijn bestaande NAS geen favoriete strategie wanneer elke beslissing voor een netwerkspeler voornamelijk wordt ingegeven door de wens om het gebruik van een computer voor het luisteren naar muziek te vermijden. Maar ik moet bekennen dat de JRemote-app feilloos werkt en dat het toevoegen van een betaalbare MacMini of kleine personal computer de investering van een toch al dure netwerkspeler niet veel verhoogt. Het is ook mogelijk om apps als Foobar te gebruiken, maar hun mate van verfijning en ergonomie is vrij primitief vergeleken met wat al bestaat voor de iPad of andere digitale tablets. De Gold Note DS-1000 EVO verschilt enigszins van de meeste concurrenten. Het is ontworpen als een compleet alles-in-één apparaat met WiFi/LAN, DSD-streaming en een complete set digitale ingangen inclusief USB, daarna opties voor analoog volume en analoge XLR- en/of RCA-ingangen. De DS-1000 EVO wordt geleverd met een goede afstandsbediening en voegt een iPad/Android-app toe om er doorheen te navigeren met een muziekbibliotheek. Deze nieuwe jongen in de stad zag er op papier buitengewoon aantrekkelijk uit en ik kon niet anders dan het beoordelingsverzoek te accepteren. Omdat ik altijd geïnteresseerd ben om te weten wie zich achter een product verschuilt, wil ik graag het bedrijf en de ontwerper voorstellen.

In de jaren tachtig richtten Maurizio Aterini en Stefano Bartoli het bedrijf op in de buurt van Florence/Toscane onder de naam BlueNote. Als afgestudeerd muziekprofessor vertrok Stefano Bartoli een paar jaar later om zich uitsluitend op het spelen van muziek te concentreren. Maurizio Aterini ontwierp vervolgens zijn eerste producten. Eerst was er een reeks accessoires zoals de Midas buizendemper en Kymyas LP-behandeling, gevolgd door de Belvedere draaitafel, Bellaria Titanium unipivot toonarm, CD5 CD-speler, Reale vloerstaande luidspreker, Steroid versterker en De Medici phonostage. Vervolgens concentreerde het bedrijf zich op OEM-werk voor bekende merken, totdat in 2000 werd besloten een eigen merk te lanceren. In 2007 had de Akamai Group uit Italië BlueNote overgenomen en de naam veranderd in Gold Note om mogelijke rechtszaken met het beroemde Jazz-label te voorkomen. In tegenstelling tot de gemiddelde kleine omvang van high-end boetiekfabrikanten, heeft dit Italiaanse bedrijf ongeveer twintig mensen in dienst in de fabriek, terwijl een groep van vier elektronische hoofdingenieurs de leiding heeft. Zo groot is de staf die nodig is om een ​​zeer uitgebreide reeks analoge/digitale bronnen, versterking, racks, kabels en zelfs 180 gram vinyl te ondersteunen. Dergelijke front-to-back-expertise en ontwerpflexibiliteit lijken meer onafhankelijkheid van eerder OEM-werk te hebben gecreëerd.

Maurizio Aterini vertelde dat hun Oostenrijkse Stream Unlimited-bord was aangepast om een ​​snellere responstijd en hogere sonische prestaties te bieden dan de standaard OEM-PCB. En inderdaad, zodra de DS-1000 EVO op uw thuisnetwerk is aangesloten, zijn alle streaminghandelingen snel toegankelijk vanaf het voorpaneel. Het uitbrengen van een eigen app die compatibel is met Windows, Android en iOS laat zien dat Gold Note bekwaam is om een ​​complete streaming-oplossing te bieden. De Oostenrijkers leverden destijds alleen firmware en hardware voor de cd-lader. Vervolgens werd besloten om in 2010 de ontwikkeling van hun netwerkspelers stop te zetten, omdat ze vonden dat er onvoldoende vraag was naar merk- of OEM-streamers. De technologie was nog niet voldoende stabiel en zelfs het retailnetwerk was nog niet voldoende opgeleid om de nodige klantenondersteuning te bieden.

Een flink aantal jaren geleden besloot Gold Note te investeren in zijn eigen merk als hun primaire activiteit, en daarom alles in hun catalogus opnieuw te ontwerpen, inclusief de streamer. Ze kozen voor de Stream700-module die volwassen en stabiel was om een ​​volledig nieuw DSP-ontwerp te voorkomen. Gold Note paste niettemin de firmware aan en heroverwoog de software om tot een product te komen dat anders was dan wat pure OEM-klanten zouden aanschaffen met een Stream Unlimited-module.
Hier zijn we dan om de DS-1000 EVO-netwerkspeler van Gold Note nader te bekijken. Kortom, de DS-1000 EVO is een DAC uit één doos met digitale volume- en streamingfuncties. Digitale ingangen omvatten coax en Toslink; asynchrone USB 2.0 voor DSD/PCM; 2 x USB-A-poorten aan de voorkant voor flashdrives, HDD FAT en NTFS; Ethernet (Stream Onbeperkte Stream 700); en WiFi 802.11b/g via speciale antenne. Standaard lijnuitgangen zijn 2V RCA en 4V XLR. Er is zelfs een coaxuitgang voor nog meer flexibiliteit. Dan komen de opties, aangezien Gold Note gelooft in modulariteit. Je kunt een actieve voorversterkertrap toevoegen met dubbel-mono PGA analoog volume. Maar er is meer. De interne eindtrap kan worden omzeild ten gunste van een van de twee externe klasse A-buistrappen; en de voeding kan worden opgewaardeerd naar een van de twee externe superinductieve dozen.De Tube-1006 is een unit met zes buizen, de Tube-1012 een unit met twaalf buizen en zes transformatoren. De optionele dual-mono externe voedingen omvatten de 100 watt galvanisch geïsoleerde PSU-1100 en de 250 watt PSU-1250 met enorme multitransformator die als virtuele batterij werkt. Daarom zijn er ook externe atomaire hoofdklokken, het Lucca externe AC-filter. Zelfs cosmetica kan worden aangepast met een zilveren of zwart geborstelde behuizing en inzetstukken van notenhout, helder of zwart geanodiseerd aluminium. Zelfs de gekste Chinese bedrijven bouwen niet zulke veelzijdige producten. Hoe zit het met Noord-Italië? Misschien besloten deze mensen achter hun eigen Zwitserse zakmes aan te gaan. Wat de bouwkwaliteit betreft, is het chassis gemaakt van dikke, machinaal bewerkte stalen en aluminium panelen om een ​​lage resonantie, een lage gevoeligheid voor trillingen en een laag magnetisme te bereiken. Cosmetica is minimalistisch en zonder franjes, behalve misschien het Gold Note-logo dat op de bovenkant is gegraveerd. Aangezien deze laatste app gratis kan worden gedownload van de Apple en Google-winkels, het is de facto inbegrepen, waardoor de Gold Note DS-1000 EVO een gebruiksvriendelijke plug’n’play-oplossing is.

Intern ontmoeten de gebruikelijke S/PDIF-ingangen een AKM-ontvanger, terwijl de DSD-compatibele USB-transceiver is gebaseerd op een 500 MHz XMOS U6-bord. D/A-conversie aangepast van hun Favard vlaggenschip cd-speler gebeurt via dual-mono PCM 1792A waarbij de upsampler wordt omzeild. Maurizio Aterini legde uit dat hun moederbord kan worden bijgewerkt om op verzoek andere chipsets te installeren, bijvoorbeeld converters van Cirrus, ESS, Wolfson of Asahi Kasei; plus toekomstige firmware-updates. DSD-ondersteuning varieert afhankelijk van of de DS-1000 EVO als streamer via WiFi/LAN wordt gebruikt; of als USB DAC. De streamer ondersteunt DSD64, terwijl USB dit verdubbelt naar DSD128. Gebruikers van bestanden met meerdere formaten profiteren van volledige compatibiliteit met AIFF, WAV, FLAC, WMA, WAX, ASX, MPEG-4 en MP3. USB- en S/PDIF-ondersteuning tot 24/192 PCM. Een gepatenteerd Gold Note “zero-clock” circuit werkt op drie verschillende masterklokken die via een AKM AK4115DIR komen met een ultrastille HCMOS Crystek op 24’576MHz. De ingebouwde voeding is een dual-mono lineaire aangelegenheid met afgeschermde Talema-transformatoren. Gepubliceerde specificaties verklaren een bandbreedte van 5 Hz-200 kHz ± 0,3 dB. THD overschrijdt 0,001% niet en S/NR bereikt -125dB. Het dynamische bereik wordt geadverteerd op 129 dB, de uitgangsimpedantie bedraagt ​​50 Ω.

Bij mijn tests zijn eenvoudigweg versterkers en luidsprekers verwisseld. Het zou echter een interessante feature kunnen zijn om een ​​volledige bypass van de interne linestage mogelijk te maken, zodat klanten een upgradepad kunnen krijgen als ze een ambitieuzere voorversterker willen aanschaffen.*Bij elke muziekserverrecensie moeten luisterindrukken altijd worden voorafgegaan door feedback over de gebruiksvriendelijkheid. Als zo’n apparaat lastig te bedienen is, doet het geluid er niet toe. Als 6moons een rankingschema had, zou ik onmiddellijk 5 van de 5 sterren toekennen. Dat betekent dat het heel gemakkelijk was om muziek te streamen. Op het voorpaneel verschenen onmiddellijk mijn NAS-opslag en Minimserver en kon ik vrijelijk door mijn bibliotheek bladeren. Dat was een opluchting toen ontmoetingen uit het verleden, bijvoorbeeld met de AURALiC Ram, eerder minder spel dan plug-in waren geweest . Hoewel het voorpaneel op de S5 van Ayon leek, was de interface met een externe smartphone of tablet eenvoudiger en beter compatibel met apps van derden . MIA was echter een automatische volumebevestiging bij het inschakelen, die moet worden toegevoegd voor veilig gebruik. Ik zou ook graag zien dat het volume automatisch wordt verlaagd elke keer dat de streamer wordt gestart. De app van Gold Note was vrij overzichtelijk vergeleken met de best gemaakte iPad-/telefoon-apps en werkte feilloos. Ik kon volgens de gebruikelijke criteria naar muziek op mijn NAS zoeken of door mappen op mijn harde schijven bladeren. Voor zover ik weet is hun eigen app ook de beste manier om op afstand digitale ingangen te schakelen. De bediening op het voorpaneel was net zo handig als op de S5 van Ayon. Hoewel er veel manieren zijn om de DS-1000 EVO te bedienen (via de afstandsbediening, de Gold Note-app, apps van derden met behulp van Bubble UPnP, het voorpaneel), raad ik aan om bij slechts één manier te blijven. Het gebruik van meerdere controlepunten kan conflicten veroorzaken. Als u zich aan slechts één houdt, werken navigatie- en streamingactiviteiten feilloos.Als Lumin-gebruiker stel ik de Lumin-app in als mijn favoriete controlepunt. Op mijn NAS heb ik de DS-1000 EVO als Bubble UPnP-renderer, gapless-optie, op ‘aan’ gezet. De Gold Note werkte inderdaad perfect gapless en de mute-functie was correct geïmplementeerd zodat er geen ruis was tussen DSD-tracks of bij het overschakelen van DSD naar PCM. Dat zou voor alle DSD-streamers het geval moeten zijn, maar dat is niet het geval. Wat dat betreft werkte de DS-1000 EVO even goed via LAN of USB. Gezien de sonische vingerafdruk, identificeerde ik levendigheid en helderheid als de twee belangrijkste kenmerken. Dat betekende niet dat het de hoge tonen of het aanwezigheidsgebied benadrukte. De volledige bandbreedte was zeer lineair, met strakke, robuuste bassen, volle, gedetailleerde middentonen en uitgebreide maar niet-dominante hoge tonen. Ik hield absoluut van dit heldere en levendige geluid. Dit bleef zelfs zo voor de USB-B-poorten en flash-opslag, wat meestal tot mindere resultaten leidt. In mijn oren zorgde de DS-1000 EVO voor een geldige alles-in-één digitale bronoptie vergeleken met mijn Lumin S1/Audiomat Maestro 3 Reference-spelers en hun hogere prijzen. Het was een beetje lastig om appels met appels te vergelijken. De Lumin S1 met zijn digitale volume is niet goed ontworpen om rechtstreeks op een eindversterker aan te sluiten. Mijn Audiomat Maestro 3 Reference heeft echter een analoge volumeregeling, waardoor ik hem makkelijker kan vergelijken met mijn Italiaanse leentoestel.Met de Lumin S1 als puur digitaal transport had ik een iets breder geluidsbeeld dan via de Stream Unlimited Ethernet-ingang. Ik had ook het gevoel van een iets hogere nauwkeurigheid in de midden-/hoge frequenties, maar het verschil was subtiel en zwak. Op Pat’s Metheny A map of the World- album leek de gitaar van de maestro wat scherper en meer gefocust. Het belangrijkste verschil met de Audiomat Maestro 3 was een breder stereobeeld. Een ander opvallend verschil was het meer relaxte karakter, waarbij de Italiaan het wat meer naar voren en pittiger speelde. Gemeenschappelijke kenmerken waren verbluffende helderheid, transparantie en verbazingwekkende toondiversiteit. Deze functie is vooral handig om blaasinstrumenten in een symfonische opname te onderscheiden tussen hoorns, trompetten en trombones, of fluiten en hobo’s. Beiden leverden een zeer accuraat niveau van innerlijke details en omgevingsinformatie op, waardoor het echte gevoel ontstond dat je in een concertzaal zat. Ik had uitstekende resultaten met verschillende versterkers, of het nu een Luxman M800a-brug was of in biamp-modus of dezelfde configuraties voor Red Dragon’s S500 klasse D mono’s. Hieruit ga ik ervan uit dat de voorversterkerfunctie van de DS-1000 EVO geen problemen zal veroorzaken met andere versterkers. Ik denk zelfs dat optionele buizenvoorversterkers voor nog meer plezier kunnen zorgen, ondanks problemen met de verhoogde versterking en volumegradatie. Het uitproberen van de DS-1000 EVO met mijn Coincident Technology Statement-lijntrap leverde interessante resultaten op, vooral met de Red Dragon S500, die een lagere spanningsversterking heeft. Toen ik naar het pianoconcert van Gershwin luisterde , waren de dynamische contrasten indrukwekkend, met het soort levendigheid en urgentie dat mij aan de muziek gekluisterd en meegetrokken hield. Soms kan de blazerssectie hier wat dof en lui klinken om het muzikale gevoel compleet te veranderen. Als het tempo een beetje astmatisch is, gaat de voornaamste aantrekkingskracht van Gershwins muziek verloren. Nu heb je alleen maar georganiseerde geluiden. Dat was absoluut niet het geval voor de Gold Note DS-1000 EVO. De webradio-interface op het voorpaneel of de Gold Note-app werkte ook feilloos. Het internet biedt een enorme keuze aan stations die hun muziek tot 320 kbps streamen. Deze ervaring was zeer bevredigend en ik heb met plezier geluisterd naar verschillende versies van Mussorgsky’s Pictures at an Exhibition in de “Tribune des critiques de disques”, gepresenteerd door Jérémie Rousseau op France Musique; en drie weken later op Feste Romane van Ottorino Respighi , waar ik nog nooit eerder naar had geluisterd. Ik wil hier hulde brengen aan Seiji Ozawa’s uitmuntende versie uit 1977 met de Boston Symphony voor Deutsche Grammophon op SACD. Op Neeme Järvi dirigeert Offenbach (Chandos SACD) voelde mijn Italiaanse leenheer zich volkomen op zijn gemak terwijl hij pakkende aanstekelijke muziek afleverde. Versnelling, transiënten, impact… elke kleine schommel in ritme en tempo werd scherp weergegeven. Uitstekende helderheid zorgde voor een echt gevoel van de vereiste holografische diepte voor een live ambiance. Dit opnemen is geen gemakkelijke opgave. De ouvertures van Offenbach vereisen voldoende resolutie en helderheid om te voorkomen dat alle orkestsecties samengedrukt worden; en voldoende snelheid en controle om voortstuwing en energie te behouden. Dat was vrij eenvoudig voor de Gold Note, die heel dicht in de buurt kwam van wat ik ervaar met de Audiomat Maestro 3.

Op koorwerken behield de Italiaanse netwerkspeler voldoende diversiteit en contrast tussen verschillende zangers. Toen ik met Kerstmis naar de Boys of St Paul’s Choir School luisterde op Harvard Square (Aim Higher), was elke stem duidelijk gefocust en onderscheiden van de anderen. Tegelijkertijd verscheen de koormis als één homogeen geheel. Op het Cantate Domino- album van het Oscar Motet Choir voor Proprius slaagde de Gold Note erin mij naar een kerk te vervoeren. De precisie van de helderheid en diepte van het geluidsbeeld was uitstekend. De helderheid en de tonale diversiteit waren op één lijn.

Voordat ik het samenvat, moet ik benadrukken dat de meeste van mijn audities van de streamingactiviteiten van de Gold Note plaatsvonden in de LAN-modus. Ik heb zeer beperkte tests uitgevoerd met mijn WIFI-netwerk, omdat mijn internetrouter niet van voldoende kwaliteit is om het geluid nauwkeurig te meten. Door de draadloze modus te activeren wordt de DS-1000 EVO automatisch opnieuw opgestart en wordt een lijst met beschikbare bronnen op het TFT-scherm weergegeven, met voor elke signaalsterkte de signaalsterkte. Het is altijd een beetje lastig om zonder kleine problemen van LAN naar WIFI te gaan voor het thuisnetwerk. In mijn geval werkte het correct, maar de verbinding zou stabieler zijn geweest als ik een Apple Airport Express-basisstation in mijn luisterruimte had gebruikt, aangezien volgens de DS-1000 EVO het signaal van mijn router minder dan 50% was.

Conclusie. Voor zijn prijs vreest de DS-1000 EVO geen enkele concurrentie. Het is een zeer complete, veelzijdige machine met een ongewoon uitgebreid upgrade pad. Het grote gebruiksgemak en de eenvoud trekken een zo breed mogelijk publiek aan. Wat kan er vanuit sonisch oogpunt nog meer worden gezegd dan dat de missie is volbracht? Elegantie, levendigheid, resolutie, transparantie en grote dynamiek eren de essentie van muziek. Kortom, als je een echte plug’n’play veelzijdige netwerkspeler wilt, dan verdient de Gold Note DS-1000 EVO absoluut je aandacht. Sterk aanbevolen.

COPYRIGHT © 2024 AUDIO21, HEERDE, DOOR MARK VAN BRAAM
Niets uit deze bovenstaande informatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, website of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van AUDIO21.