DIESIS AUDIO: Aura review

DIESIS AUDIO: Aura review
26 november 2018 Mark van Braam
Mark van Braam
In Geen categorie

Handgemaakt in Italië. De DIESIS AUDIO Aura luidsprekers zien eruit als een knappe man in een kostuum; herkenbaar stijlvol in een overduidelijk Italiaans maatpak. De Aura’s hebben een aantrekking, welke voorbij gaat aan de vraag of het ‘mooi’ of ‘lelijk’ is. Vriend en vijand zal erkennen dat er iets bijzonders staat. En om met de conclusie van dit schrijven in huis te vallen; wanneer je als muziekliefhebber èn audioliefhebber niet de muzikale kwaliteiten inziet of herkent van de creaties van ontwerper Giuseppe Gabbarini, zult u zich toch echt achter het oor moeten krabben met de vraag of u een andere hobby dient te zoeken 🙂
Een merkenpakket, een winkel entourage, een weergave; alle aspecten die u voorgeschoteld krijgt bij een Audiowinkel, weerspiegelen de eigenaar. Ook kleine en ogenschijnlijk onbeduidende dingen, kunnen soms inhoudelijk méér zeggen dan op het eerste gezicht doet vermoeden. Zo ook de creaties van DIESIS AUDIO. De consequente weerspiegeling van de ontwerper Giuseppe Gabbarini krijgt u te horen, te zien en te voelen. Gelijk na inschakelen van muziek, ervaart u zijn visie over muzikale weergave.

In de line-up van de DIESIS AUDIO weergevers, staat de Aura op ‘2’, na de fractioneel kleinere Ludos en onder de Caput Mundi en Roma. De Aura heeft het geluk dat ze veel kennis uit de grotere modellen, geërfd heeft. De Aura zal ook de meest begeerlijke luidspreker zijn, wanneer u niet zo groot behuisd bent om een Roma of Caput Mundi geplaatst te krijgen. Ook bij de Aura is de body gemaakt van het CLAD 58, welke op ambachtelijke wijze is voorzien van z’n lederprint jasje. De lage registers zijn dezelfde 30 centimeter woofers, die tot 200 Herz hun werk doen, waarna de 25 centimeter unit bijval verlenen maar dan doorgaan tot zo’n 1800 Herz. Deze frequenties zijn zo gekozen om de samenwerking met de midden/hoogtoner zo natuurlijk en precies als maar mogelijk is te krijgen.

De 2,5 centimeter grote compressie hoorntweeter neemt het volledige spectrum van midden en hoog voor z’n rekening. Ik heb altijd moeite met die term: ‘compressie’. Het woord klinkt zo ehhh afgeknepen. Maar grappig genoeg wordt precies het tegenovergestelde bedoeld; zo’n tweeter hoeft in vergelijking van een ‘normale’ tweeter in een luidspreker, maar een fractie van het werk te verzetten. De versterking gebeurt immers deels mechanisch door de kwaliteit, vorm en materiaal van de ingezette hoorn. Dit is een belangrijke medeveroorzaker van het gemak in het midden en hoog. Het maakt nogal uit of een tweeter keihard moet werken voor een bepaald volume, of juist het werk op z’n sloffen aankan. Bij de luidsprekers van DIESIS AIUDIO is dat namelijk het geval; hetgeen resulteert in een precies, ruimtelijk, maar ook zeer ontspannende weergave. De gebruikte exponentiële hoorn is gemaakt van een combinatie van materialen, ziet er bovendien waanzinnig uit en de vorm is ontstaan uit de functie. Eigenlijk overbodig om te vermelden dat de mooiste componenten zijn gebruikt in de Aura, waaronder zilver/gold condensatoren. Een zeer speciale topologie, opbouw, materiaalgebruik welke vrijwel uniek is in de wereld van high-end audio.

Is het toelaatbaar vraag ik me af, als ik stel dat de DIESIS AUDIO producten de referentie zijn inzake dynamiek, realisme, transparantie, articulatie, coherentie en betrokkenheid? Nee Mark, dat is niet toelaatbaar.

Er is al een paar keer een term voorbijgekomen: CLAD 58. Zo essentieel voor de luidsprekers van DIESIS AUDIO. Het is een materiaal wat ooit uitgevonden is bij de ontwikkeling van mobiele apparatuur. Een doorontwikkeld mengsel, in liquide vorm gebracht, waarbij de formule niet algemeen bekend is. Wanneer het materiaal stolt, is het extreem sterk, rigide met uitstekende audiofiele eigenschappen. En juist in combinatie met een dipool luidspreker zo geschikt, zeker in vergelijking met staal, hout, aluminium of andere materialen. Het is één van de ankers waarom de luidsprekers van DIESIS AUDIO doen wat ze kunnen en kunnen wat ze doen. Net als bij de Ludos, is het gewicht van de Aura ook zo verbazingwekkend: zwaar. Niet dat het een probleem is, maar het ‘ding’ ziet er zo heerlijk luchtig en ruimtelijk uit, maar als je het wilt optillen, is het net alsof het aan de grond genageld is. Hetgeen we zien, correspondeert niet wat onze hersens ons op voorhand vertellen.

Het rendement van deze luidspreker is weer lekker hoog en ook wat het impedantieverloop betreft een heerlijk makkelijk aanstuurbare luidspreker. De kanttekening is wel dat we merkten dat de Ludos meer behoefte heeft aan een versterker die serieus stroom kan leveren; een Jadis DA50S, Pathos Inpol2 of MastersounD Compact 845 is zekers aan te bevelen. Bij dit soort luidsprekers is het meer de kwaliteit die te horen is, dan de hoeveelheid wattages. Gaaaap, gesprekken over hoeveel Watt’s een versterker heeft; boring like hell. Maar dat is een terzijde.

De Aura laat onmiddellijk als een spiegel horen wat U aan het doen bent. Op geen enkel ander speakerconcept is dit zo van toepassing. Niets verhullend, niets verbergend, een goudeerlijke luidspreker. Is er dan nog wat te mekkeren? Ehhhh… Houd U vast, hier komen de (voor sommigen onder u) gewenste nadelen: Té confronterend? Té dynamisch? Té extreem in uiterlijk? Té duur? Wat dat laatste betreft; het is méér waard, dan dat het kost, neem dat van mij aan. Maar ok, ik begrijp natuurlijk dat € 21.000,— geen kattenpis is. Voor velen van u zal de Aura een levenslang eindpunt zijn. Heeft u méér te wensen; wat dacht u van een Caput Mundi, Roma of zelfs een Roma Triode.

De combinatie van een hoorn compressiedriver en dipool voor het midden en laag registers, maken van de DIESIS AUDIO luidsprekers een extreem coherente weergever, die alles doet wat ons audiohartje wenst. Maar ook is het zo dat het extreem lastig en moeilijk is om van een hoornluidspreker zo’n ongekleurde en niet agressieve weergever te ontwikkelen en te bouwen. Er zijn talloze hoorn- en dipool speakers. Minzaam durf ik hier te schrijven: DIESIS it is!

Het goed neerzetten van speakers in een ruimte is een vak op zich. Eigenlijk heb ik het er hier in de zaak met iedereen over hoe je dat kunt doen. Het is een probleem wat iedereen eigenlijk heeft. “Mark, hoe doe je dat” is dan ook één van de meest gestelde vragen. Ook een DIESIS laat horen of het goed is. Of niet. En eigenlijk nóg beter dan elk ander speakerconcept. De Ludos en ook de Aura heeft een sterke voorkeur om lucht om zich heen te hebben. Een richtlijn ls dat de onderkant van de Aura een veertigtal (méér mag ook, uiteraard) centimeters van de achtermuur staat, om het volledig potentieel te kunnen benutten. Bij de iets kleinere Ludos is 30 centimeter een richtlijn. Omdat de luidsprekers niet erg diep zijn, zeg maar zo’n 30 centimeter, blijkt dit zeer acceptabel én werkbaar te zijn in het gros van de luisterkamers. Zonder dat u maandenlange discussies hoeft te voeren met uw huisgenoten. Of met uw schoonmoeder; maar dat is een terzijde.

Er zijn nogal wat vooroordelen, wanneer het over dipool laagweergave gaat. En eigenlijk ben ik het deels eens met de sceptici. Maar kom eens luisteren naar de DIESIS AUDIO Aura en u kunt uw vooroordelen overboord gooien. Bovendien lopen Fransen ook niet allemaal met een baret op hun hoofd. Het laag is vol, zeer snel, open, energetisch en een uitstekende focus; aanwezig, maar nooit irritant boemerig of help-ik-word-moe-van-mijn-speakers-laag. Wanneer ik een nummer opzet met een contrabas, dan ervaar ik iets wat ik live ook ervaar bij een onversterkte contrabas.

Persoonlijk ben ik altijd; in elke prijsklasse overigens, op zoek naar geloofwaardigheid. Dat heeft voor mij meer waarde dan kunstmatig toegepaste effecten. En dat is precies waarom de Aura’s op mij zo’n indruk maken. Een speakermerk wat voorbij gaat aan de in meerdere- of mindere mate van het ‘hifi’ zijn. Hoe moeiteloos het kost om niet op het verkeerde been gezet te worden; een samenspel van dynamiek, snelheid, kracht en natuurlijkheid van klank. Voor mij zijn er maar weinig top luidsprekers die dit zo weten neer te zetten. Dynamiek zonder stress met een vederlicht gemak. Ruimtelijk, harmonieus en gecontroleerd op een eenzaam hoog niveau.

Wat ik ook bemerkte in de afgelopen weken met zowel de Ludos als de Aura, is dat er geen muzikale voorkeur is. Gewoon rauw heavy metal? Experimentele of elektronische dingen? Super verfijnde droommuziek? Sexy jazzy? Het is net of deze speakers geen eigenheid hebben en dat is eigenlijk hun eigenheid. Vreemde zin, sorry.

Hoewel buizenversterkers en hybride versterker de boventoon voeren, heb ik toch ook wat solid state de revue laten passeren. De Temporal Coherence versterkers deed me opnieuw verbazen en verbijsteren. Hoewel een opmerkelijke prijs-combi heeft de Gold Note IS1000 ook aan het roer gestaan. Ik leende even een oude Mark Levinson en dat was ook prachtig. En natuurlijk allemaal anders dan een MastersounD of een Jadis, maar alweer goed. Heerlijke luidsprekers dus om in huis te hebben en mee te kunnen demonstreren, ook al komt iemand alhier voor een platenspeler. Hoewel inspelen wel een ding is, hebben de modellen vanaf de Aura en verder, er geen moeite mee dat er gelijk na het verwijderen uit de kisten, naar ze wordt geluisterd. Dat is ook wel eens fijn.

De Aura’s brengen zoveel meer op tafel dan we gewend zijn, wanneer het gaat over high-end weergave. Sommige gesloten ‘normale’ luidsprekers zoals een Diapason Dynamis kunnen dit ook. Maar het is altijd anders dan een topper als de Aura. De manier van dynamische stresloosheid is ongeëvenaard. Dit kunnen de Aura’s op een volledig hoger niveau dan ook zeer veel, zeer duurdere high-end luidsprekers.

Is er een conclusie te trekken? Ik ga het proberen. DIESIS AUDIO luidsprekers zijn op een bepaalde manier een ultieme manier van luxe. Maar niet op de oppervlakkige manier. En zeer zeker niet op de poenerige manier; niet verwaand of smakeloos opzichtig. Een prachtige melange van toegewijde esthetiek, intelligentie en een liefdevol product van muziek en vakmanschap. Er dient aandachtig gewerkt te worden aan de juiste plaatsing, maar wanneer het plaatje klopt, dan gaat het grote genieten beginnen. De Aura is wat mij betreft een audiojuweel en ik heb haar voor altijd in m’n hart gesloten.

Copyright © 2018 AUDIO21, Wapenveld
Niets uit deze onderstaande informatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, website of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van AUDIO21.